Publikationen des Forschungsbereichs Marktdesign

  1. Referierte Fachzeitschrift // forthcoming

    Non-Standard Choice in Matching Markets

    We explore the possibility of designing matching mechanisms that can accommodate non-standard choice behavior. We pin down the necessary and sufficient conditions on participants’ choice behavior for the…

  2. Referierte Fachzeitschrift // forthcoming

    Strategic Inattention in Product Search

  3. Referierte Fachzeitschrift // 2024

    Performance evaluations and employee turnover intentions: Empirical evidence from linked employer–employee data

    In this article, we study whether performance evaluations can serve as an instrument for firms to increase employee retention. Feedback on one's own performance may affect individual turnover intentions…

  4. ZEW policy brief Nr. 24-17 // 2024

    Das Verhandlungsgebot im Telekommunikationsmarkt: Analyse und Designempfehlungen

    Die Bundesnetzagentur plant eine Verlängerung der Frequenznutzungsrechte für Telefonica, Telekom und Vodafone bis zum Jahr 2030. Damit verbunden ist ein Verhandlungsgebot. Dieses verpflichtet die etablierten…

  5. Fachzeitschrift // 2024

    Alleinerziehende in der Betreuungsplatzvergabe: Status quo und Handlungsempfehlungen

    Alleinerziehende Eltern und ihre Kinder profitieren besonders von frühkindlichen Bildungs- und Betreuungsangeboten. Dennoch erhalten in Deutschland knapp ein Drittel der Alleinerziehenden mit Betreuungsbedarf…

  6. ZEW Discussion Paper Nr. 24-025 // 2024

    Analysis of a Capacity-Based Redispatch Mechanism

    This paper discusses a capacity-based redispatch mechanism in which awarded market participants are compensated for their availability for redispatch, rather than activation. The rationale is to develop a market…