Publikationen des Forschungsbereichs Umwelt- und Klimaökonomik

  1. ZEW Discussion Paper Nr. 25-021 // 2025

    The Welfare Effects of Explicit and Implicit Subsidies on Fossil Fuels

    We examine the welfare effects of removing explicit and implicit fossil fuel subsidies, the latter entailing Pigouvian pricing of local externalities from fossil energy consumption. We map a multi-region,…

  2. ZEW policy brief Nr. 25-06 // 2025

    Cheap Energy at What Cost? The Economic Case for Eliminating Fossil Fuel Subsidies

    Many governments still help to keep fossil fuels cheap – sometimes by directly paying part of the supply cost (explicit subsidies), and at other times by not including the hidden costs of pollution and health…

  3. ZEW Monthly // 2025

    06/2025 – Umwelt und Klima

    Nachhaltigkeit gewinnt zunehmend an wirtschaftlicher Bedeutung – in vielen Bereichen wird sie zu einem entscheidenden Faktor. Doch wie gelingt die grüne Transformation, und wie lassen sich Umweltziele konkret…

  4. ZEW policy brief Nr. 25-07 // 2025

    GEG-Novellierung: Das „Heizungsgesetz“ und die Bundestagswahl 2025

    Das Gebäudeenergiegesetz (GEG), umgangssprachlich auch „Heizungsgesetz“ genannt, sorgte in den letzten Jahren für viele Diskussionen in Öffentlichkeit, Medien und Politik. Die meisten Zeitungen berichteten…

  5. ZEW Discussion Paper Nr. 25-018 // 2025

    How Cost-Effective Were Subsidies for Solar Energy in Germany?

    We study Germany’s photovoltaic (PV) subsidy program, estimating a dynamic model of new technology adoption which accounts for heterogeneity in residential ownership structures. We find that homeowner and…

  6. ZEW policy brief Nr. 25-05 // 2025

    Privater Solarstrom: Vorabförderung besser als Einspeisevergütung

    Ob Investoren/-innen Photovoltaikanlagen (PV-Anlagen) einführen, hängt stark davon ab, ob es sich für sie lohnt. Hierbei spielen Subventionen eine starke Rolle. Das deutsche Förderprogramm basiert aktuell auf…

  7. Referierte Fachzeitschrift // 2025

    Self-interest and support for climate-related transport policy measures in Germany and Sweden

    Based on survey data among citizens from Germany and Sweden, this paper examines the individual support for climate-related passenger transport policy measures. Our descriptive statistics reveal that pull policy…

  8. ZEW Discussion Paper Nr. 25-017 // 2025

    No Place Like Home: Charging Infrastructure and the Environmental Advantage of Plug-in Hybrid Electric Vehicles

    Many European companies face the challenge of lowering CO2 emissions from their company car fleets. A promising lever is to increase the notoriously low electric usage of Plug-in Hybrid Electric Vehicles…