Publikationen der Forschungsgruppe Ungleichheit und Verteilungspolitik

  1. ZEW Discussion Paper // 2019

    Vote Buying in the US Congress

    We assess the influence of moneyed interests on legislative decisions. Our theory predicts that the vote outcome distribution and donation flows in a legislature feature a discontinuity at the approval threshold…

  2. ZEW Discussion Paper // 2019

    The Long-Term Costs of Government Surveillance: Insights from Stasi Spying in East Germany

    We investigate the long-run effects of government surveillance on civic capital and economic performance, studying the case of the Stasi in East Germany. Exploiting regional variation in the number of spies and…

  3. ZEW Discussion Paper // 2019

    Can European Banks’ Country-by-Country Reports Reveal Profit Shifting? An Analysis of the Information Content of EU Banks’ Disclosures

    We create a novel database of hand-collected information from the country-by-country reports (CbCRs) of more than 100 multinational bank groups headquartered in the EU for 2014-2016. We compare this new dataset…

  4. Gutachten // 2019

    Aufkommens-, Verteilungs- und Arbeitsangebotswirkungen einer stufenweisen Abschaffung des Solidaritätszuschlags

    Dieses Kurzgutachten untersucht auf Basis des ZEW-Mikrosimulationsmodells und der Haushaltsdaten des Soziooekonomischen Panels (SOEP) eine Abschaffung des Solidaritätszuschlags in drei Stufen.

  5. Fachzeitschrift // 2019

    "Was kommt bei den Kindern an? Vorurteile gegenüber armen Familien"

    Bei Geldleistungen für Kinder wird oft die Sorge geäußert, dass das Geld nicht bei den Kindern ankäme. Eine neue Studie des Leibniz-Zentrums für Europäische Wirtschaftsforschung (ZEW) im Auftrag der Bertelsmann…

  6. ZEW Discussion Paper // 2019

    Intergenerational Mobility and Self-Selection of Asylum Seekers in Germany

    We exploit a novel survey of recently arrived asylum seekers in Germany in order to estimate the degree of intergenerational mobility in education among refugees and compare it to the educational mobility of…