Publikationen des Forschungsbereichs Marktdesign

  1. ZEW Discussion Paper // 2020

    A Small Volume Reduction that Melts Down the Market: Auctions with Endogenous Rationing

    Auctions with endogenous rationing have been introduced to stimulate competition. Such (procurement) auctions reduce the volume put out to tender when competition is low. This paper finds a strong negative…

  2. ZEW-Kurzexpertise // 2020

    Homeoffice in Zeiten von Corona

    Das Arbeiten von zu Hause erlebt angesichts der Corona-Krise einen ungeahnten Schub. Tatsächlich wurde das Potenzial an beruflichen Tätigkeiten, die auch im Homeoffice erledigt werden könnten, schon zuvor…

  3. ZEW-Kurzexpertise // 2019

    Endogene Rationierung in Ausschreibungen für erneuerbare Energien

    In verschiedenen Ländern wie z.B. Deutschland und Frankreich wurde in den jüngsten Ausschreibungsrunden für den Bau neuer Windenergieanlagen an Land die Ausschreibungsmenge von der Angebotsmenge nicht oder nur…

  4. ZEW-Kurzexpertise // 2019

    Homeoffice bietet Vorteile, hat aber auch Tücken

    Flexible Arbeitsmodelle sind im Zuge der Digitalisierung stärker in den Fokus von Personalmanagern/-innen gerückt. Auch die Politik widmet sich dem Thema zunehmend, wie der jüngste Vorstoß zur Einführung eines…

  5. ZEW Discussion Paper // 2019

    Commitment in First-Price Auctions

    We study the role of commitment in a first-price auction environment. We devise a simple two-stage model in which bidders first submit an initial offer that the auctioneer can observe and then make a…

  6. ZEW Discussion Paper // 2019

    How the Auction Design Influences Procurement Prices: An Experiment

    The targeted design of auctions has to take behavioral regularities into account. This paper explores whether procurement auction formats can take advantage of bidders' willingness-to-pay-willingness-to-accept…

  7. ZEW Discussion Paper // 2019

    Procurement Design with Loss Averse Bidders

    We show that it is beneficial for a buyer to conduct a multi-stage mechanism if bidders are loss averse. In a first step, we derive a revenue equivalence principle. Fixing the multi-stage structure, the revenue…

  8. Referierte Fachzeitschrift // 2019

    Multi-unit assignment under dichotomous preferences

    I study the problem of allocating objects among agents without using money. Agents can receive several objects and have dichotomous preferences, meaning that they either consider objects to be acceptable or…