Publikationen des Forschungsbereichs Marktdesign

  1. ZEW-Kurzexpertise Nr. 19-06 // 2019

    Endogene Rationierung in Ausschreibungen für erneuerbare Energien

    In verschiedenen Ländern wie z.B. Deutschland und Frankreich wurde in den jüngsten Ausschreibungsrunden für den Bau neuer Windenergieanlagen an Land die Ausschreibungsmenge von der Angebotsmenge nicht oder nur…

  2. ZEW-Kurzexpertise Nr. 19-03 // 2019

    Homeoffice bietet Vorteile, hat aber auch Tücken

    Flexible Arbeitsmodelle sind im Zuge der Digitalisierung stärker in den Fokus von Personalmanagern/-innen gerückt. Auch die Politik widmet sich dem Thema zunehmend, wie der jüngste Vorstoß zur Einführung eines…

  3. ZEW Discussion Paper Nr. 19-062 // 2019

    Commitment in First-Price Auctions

    We study the role of commitment in a first-price auction environment. We devise a simple two-stage model in which bidders first submit an initial offer that the auctioneer can observe and then make a…

  4. ZEW Discussion Paper Nr. 19-061 // 2019

    How the Auction Design Influences Procurement Prices: An Experiment

    The targeted design of auctions has to take behavioral regularities into account. This paper explores whether procurement auction formats can take advantage of bidders' willingness-to-pay-willingness-to-accept…

  5. ZEW Discussion Paper Nr. 19-060 // 2019

    Procurement Design with Loss Averse Bidders

    We show that it is beneficial for a buyer to conduct a multi-stage mechanism if bidders are loss averse. In a first step, we derive a revenue equivalence principle. Fixing the multi-stage structure, the revenue…

  6. ZEW Discussion Paper Nr. 19-056 // 2019

    Obvious Manipulations in Cake-Cutting

    In cake-cutting, strategy-proofness is a very costly requirement in terms of fairness: for n = 2 it implies a dictatorial allocation, whereas for n ≥ 3 it requires that one agent receives no cake. We show that a…